Dit jaar vinden de bureau Brandeis pleitwedstrijden plaats in het prachtige Gerechtshof in Amsterdam aan het IJdok. Onder toeziend oog van een vakkundige jury – bestaande uit mr. E.J Henrichs, prof. mr. E. du Perron, mr. E. de Greeve en mr. L. Leijten – , vrienden en collega’s, zullen de twaalf jonge en ambitieuze pleiters een casus in het thema van Protest zullen bepleiten.

Het thema van dit jaar is Protest!, waar onze traditiegetrouwe casusschrijver, mr. prof. Edgar du Perron, aansluiting bij heeft gevonden voor de casus. De casus van dit jaar stelt niet enkel de inhoudelijke en juridische kwaliteiten van de pleiters op de proef, maar ook de creativiteit. De eisers betreffen dit jaar namelijk twee olifanten, Reeva en Mupi, en een groep Chimpansees. De casus draait om de vraag of het recht van dieren om met behulp van een advocaat als eiser op te treden kan worden erkend en of een stichting als (proces)vertegenwoordiger van de dieren kan optreden.

De winnaar van de pleitwedstrijden gaat naar huis met een prachtige op maat gemaakte toga, gesponsord door Togamakerij Rhebergen, en zal worden vereeuwigd op de pleitplaquette, waar jaarlijks de winnaars van de pleitwedstrijden worden gegraveerd.

Wij danken onze sponsors (bureau Brandeis, AKD, Allen & Overy en Togamakerij Rhebergen) voor het mede mogelijk maken van deze dag.

In 2022 zullen aan de pleitwedstrijden deelnemen:

Sebastian de Bruijn (Houthoff), Yaël Boekhout (DLA Piper), Mehdi Holten (Loyens & Loeff), Charley Robbers (Allen & Overy), Stijn Winters (De Brauw Blackstone Westbroek), Mariam Ali (Bird & Bird), Auke Frank Tadema (Freshfields Bruckhaus Deringer), Nienke de Bruijn (bureau Brandeis), Daphne van Wijk (Stibbe), Benjamin den Butter (Berlinger Advocaten), Nina Nypels (Lexence) en Ellis Martens (Van Doorne).

Stichting Justitia wenst de deelnemers veel succes op 18 mei 2022!